Avbokningspolicyn, varför vi tar betalt

Vi på Salong Barock i Sundsvall har en avbokningspolicy på 24h.
(Detta står på våra visitkort, bokningssidan + i alla tjänstbeskrivningar, bokningsbekräftelsen man får via mejl om man bokat online och i sms- påminnelserna man får dagen innan besöket.)
Med detta menas, om du avbokar din bokade tid 24h innan ditt besök tas din bokade tid bara bort, men avbokar du 22h innan besöket så måste du betala 50% av den uppbokade behandlingen i kronor.
T ex. bokade tjänsten, klippning kostar 400kr, så man får betala 200kr.

Varför?
Vi säljer vår tid till just er som ni självmant har bokat. Bokar man upp en frisör tar man upp tid för någon annan kunds tid. Det är väldigt respektlöst både mot oss frisörer och våra kunder om man bokar upp en tid och sen inte dyker upp på avtalade tiden. Vi måste tacka nej till kunder eftersom tider redan är bokade av någon annan.

Vi vänder på det så kan det se ut såhär:
Du är schemalagd att jobba 9- 18.00, 11.30 kommer chefen och säger att du kan gå hem för dagen pga. arbetsbrist. Helt plötsligt uteblir ditt arbete + lön. Är det okej, tycker du?

Vad händer sen?
Vi ringer alltid först, lämnar meddelande på telefonsvararen om ni inte svarar… (här brukar 50% av alla komma och betala) men sen mejlar vi en faktura till er om vi har er mailadress, till er som ignorerar våra telefonsamtal och vägrar svara på email.
Det är ganska trist när vi behöver ta i med hårdhandskarna eftersom vissa inte förstår hur viktigt detta är för oss. Vi måste jobba in pengar för våra arbetskostnader och arbetslöner. Vi arbetar inte med välgörenhet!

T ex. missar du din tid hos tandläkaren är det ganska självklart att man betalar för utebliven tid. Varför är det inte lika självklart på andra ställen!?

RESPEKT
Anledningen varför vi tar upp detta nu är att vi haft en hel del no- show kunder (kunder som inte kommit) och vi tycker det är jättetråkigt när man helt plötsligt får en lucka på 3h mitt på dagen när man vet att man tackat nej till kunder eftersom det varit fullbokat. Inte okej! Så snälla respektera vårt arbete och vår tid!

Läs också ett jättebra skrivet inlägg hos Celina om just detta, HÄR.

Detta inlägg har en kommentar

  1. Åh vad tråkigt att höra att ni har det problemet, så himla respektlöst!! Förstår att ni har er avbokningspolicy och tycker det är helt rätt att ni inte ger er när någon inte dyker upp.

Kommentera

Stäng meny